Thursday, November 5, 2009

TIP HARI #4 - SIMPAN Challenge - Mulakan Buku Nota Belanja

TIP HARI #4 - SIMPAN Challenge - Mulakan Buku Nota Belanja
oleh AbangAbu

AbangAbu dapati ramai sudah mempraktikan semua tip yang telah diberi. Tahniah bagi anda. Juga ada pengumuman. Anda juga boleh membincangkan tip tip ini di blog www.abangabu.com di SIMPAN Challenge Daily Tip Discussion.

Semalam , AbangAbu berikan tip berbelanja untuk keperluaan dapur. Tip hari ini adalah penting tetapi amat mudah sekali untuk anda semua lakukan.

Mulakan satu buku nota ( bersaiz kecil /pocket size) , kalau dulu orang panggil buku 555.

Mulai hari ini anda perlu mencatitkan semua perbelanjaan yang anda lakukan sekecil mana sekalaipun. Anda perlu tulis tarikh , jumlah yang dibelanjakan dan untuk apa.Buku nota ini perlu dibawa bersama sama anda kemana sahaja anda pergi. Macam I/C.

Contoh:

04/09/2009 RM4.70 Mee Hoon Goreng

04/09/2009 RM12.40 Tambang Taxi

04/09/2009 RM10.00 Top - Up

AbangAbu syorkan kalau boleh semua anggota keluarga mempunyai buku nota kecil masing masing . Ini penting kerana biasanya anda mudah lupa sesudah membayar sesuatu.

Dengan mengamalkan tip ini , ramai yang mengikuti kelas -kelas AbangAbu telah mendapati bahawa mereka mula berbelanja apa yang perlu sahaja.

Ada pula tidak berbelanja benda yang tidak penting kerana malas untuk menulis di buku nota. Apa sekalipun alasan anda apa yang penting anda berjaya mengawal perbelanjaan anda.

AbangAbu ingin anda mengamalkan tip ini kerana ada perkara yang akan AbangAbu suruh anda lakukan di tip tip akan datang. Jadi mulakan dari hari ini.

Anda juga boleh adakan buku nota utama dirumah ,dimana setiap hari semua anggota keluarga yang berbelanja pada hari tersebut akan mengemaskini ( update ) di nota utama seperti mana contoh diatas.

Buku Kompas Wang telah diterbitkan untuk tujuan ini.Keep Track of your spending ...

Dengan mengamalkan tip ini anda boleh berjimat diantara RM20 - RM300 sebulan mengikut pendapatan serta perbelanjaan anda.

Selamat memulakan nota belanja SIMPAN Challenge. Bincangkan pendapat anda mengenai tip ini di blog www.abangabu.com

PEDOMAN HIDUP Bersama Ustaz Abdul Rahman Md Sahid

Selagi mana kita diberikan peluang untuk hidup, selagi itulah kita akan diberikan ujian dari Allah s.w.t. Untuk mengatasi ujian tersebut, Allah s.w.t telah memberikan kita panduan kehidupan melalui Al-Quran dan mengutuskan RasulNya, Nabi Muhammad s.a.w sebagai pembimbing kita secara praktikal. Oleh yang demikian, kita perlulah bersedia untuk menghadapi ujian mendatang. Antara ujian yang mungkin kita hadapi di masa hadapan adalah kesempitan kewangan. Seorang Muslim yang bijak akan mengetepikan pendapatannya terlebih dahulu untuk menabung sebelum berbelanja.

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: " Tidaklah akan rugi orang yang suka beristikharah. Dan tidaklah akan bersedih hati orang yang suka bermusyawarah, serta tidak akan kelaparan orang yang rajin menabung (berhemat)". HR Thabrani dari Anas.
Tujuan menabung bukan sahaja untuk mengatasi kesempitan kewangan, bahkan ia secara tidak langsung mengajar kita dalam membuat perancangan kehidupan yang lebih baik.

No comments: