Monday, November 2, 2009

Simpan Challenge Tip Hari #2: Minta diskaun / Tawar

Simpan Challenge Tip Hari #2: Minta diskaun / Tawar
oleh - AbangAbu

AbangAbu pasti semua sudah jalankan TIP Sebelum ini. Semua Tip sebelum ini boleh didapati dengan klik TIPS

Hari ini AbangAbu ingin kongsikan satu tip yang boleh membuatkan anda kurang senang.

Mulai hari ini anda harus minta diskaun dalam apa jua yang anda perlu bayar.Walaupun anda pasti tempat itu tidak akan memberi diskaun , tanya saja.

How to Save Money by Shopping Online

AbangAbu serta rakan rakan telah mengamalkan tip ini dan telah berjaya mendapat diskaun yang tidak disangkakan. Pernah dapat diskaun di KFC hampir 20% ( RM6), tambang taxi (extra fare diberi diskaun RM7.20), di pelbagai pasar raya juga.

AbangAbu mahu ini menjadi satu sifat anda , dan dengan amalan ini anda akan terkejut jumlah diskaun yang akan anda perolehi dalam masa 30 hari. Lebih lebih lagi di musim perayaan. INGAT dimana jua MINTA DISKAUN.

Semua diskaun yang anda perolehi juga harus dimasukan dalam tabung yang telah anda sediakan.

Contoh:

Dengan amalam meminta diskaun anda boleh menjimatkan dan menabung diantara

RM20 - RM200 sebulan mengikut pendapatan serta perbelanjaan anda.

PEDOMAN HIDUP Bersama Ustaz Abdul Rahman Md Sahid

Islam telah memberikan kita pelbagai panduan dalam kehidupan termasuk cara menguruskan kewangan dan perbelanjaan. Panduan tersebut hendaklah dijadikan rujukan utama agar kita mempunyai pertimbangan yang baik dalam membuat keputusan untuk membeli sesuatu benda sebagai contoh. Seorang Muslim yang bijak akan membuat pertimbangan dari segi keperluan, kemahuan serta kemampuan terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu keputusan.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Furqan ayat 67, yang bermaksud: "Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu".

PS: Perkara yang anda harus buat setiap hari.

1) Baca dan bincangkan tip hari ini dengan keluarga.

2) Mula amalkan tip ini dari hari ini.

3) Email ke simpan@nowasia.sg sebarang perkongsian atau apa apa kisah yang mungkin anda nak ceritakan, Akan disiarkan di blog untuk dikongsikan bersama dan boleh di bincangkan bersama.

4) AbangAbu ingin kempen ini aktif ,AbangAbu mahu semua peserta turut serta dalam perbincangan yang akan dijalankan di blog www.abangabu.com

AbangAbu amat menghargai semua sokongan anda. Salam Simpan Challenge.

No comments: