Tuesday, April 21, 2009

Wayang Pilihan


Bacaan di musim exam..heh3..

Assalamu'alaikum, dalam keserabutan musim peperiksaan ini, aku terasa macam nak blogging lak. Petang-petang yang damai ini, sambil menunggu SMS daripada awek-awek , mari kita berborak pasal filem.

Sesiapa yang kata tak minat tengok filem, padaku memang menipu arh. Mungkin kamu orang bukannya manusia yang hidup pada zaman ini, sebaliknya makhluk zaman lampau yang berumur panjang, atau telah melalui pintu zon masa lalu tiba di era ini.

Filem ada banyak jenis, namun dalam banyak-banyak tu, jenis yang menarik minatku ialah filem yang mengandungi pemikiran dan falsafah yang mendalam. Kalau setakat jiwang-jiwang tu, boleh la layan, tapi mustahil aku akan rekomen kat sesape.

Walaupun berinti, namun sesuatu filem itu juga mestilah memenuhi peranannya sebagai suatu medium hiburan. Filem itu mesti menghiburkan, itu asasnya. Namun jika setakat hiburan kosong, itu sekadar makanan ringan. Kalau makan banyak-banyak, boleh sakit. Tapi kalau filem itu menyebabkan penonton stress selepas menontonnya, filem itu adalah sampah. Heh, ini hanya kritikan peribadi, memang bunyi kurang matang, tapi tak suruh korang pakai pon.

Di kesempatan ini, sukalah kiranya aku berkongsi bersama-sama kalian, beberapa judul filem yang menarik perhatianku. Kalau ada masa, sama-samalah menontonnya. Peace~

1) V for Vendetta



Ini cerita tipu, tapi jalan ceritanya memang mengujakan. Cerita pasal seorang lelaki pelik bertopeng yang menggunakan nama manja "V". Beliau seorang diri telah menjayakan reformasi besar-besaran di kota Britain (masa depan ) yang telah dicemari dengan korupsi pemerintah. Aku tak pasti lak apa ideologi si V, tapi yang pastinya beliau bergerak dengan dorongan kesedaran dan sedikit dendam yang membara. V ni mangsa eksperimen biologi tentera, jadi mamat ni ada kelebihan la dari segi kebolehan fizikal. Tapi, tanpa akal yang tajam, badan gagah pun apa guna, kan? V suka membaca.

Part kegemaran aku? Adegan V mentarbiyah seorang gadis sehingga akhirnya mendapat kekuatan untuk menjadi pejuang seperti V. Tarbiyah ala-ala ISA kot.

Baru-baru ini, aku ke KINOKUNIYA, dan ternampak novel grafik cerita ni. Lalu aku tanpa segan silu membelinya. Nak pinjam? Hmmm, fikir panjang dulu la, komiknya membosankan. Kalau tak tengok muvee, mungkin x faham..(peliknya, filem ini adalah adaptasi komik tu, macam mana director ye bole faham ea?)

2) Valkyrie



Ini lak cerita benar, berlaku semasa zaman WW11, di German. Ketika mana Hitler sedang berada di kemuncaknya, di sebalik tabir, suatu komplot untuk membunuhnya sedang diatur. Karakter utama, von Stauffenberg merupakan seorang askar yang "sedar" bahawa Hitler itu musuh, bukannya wira German. Lantas, beliau melanggar bai'ah taat setianya dan terjun ke lapangan penuh konspirasi, dengan tidak mengetahui siapa lawan dan siapa kawan, dalam masa yang sama perlu merekrut orang-orang di sekeliling Hitler demi menjayakan misinya.

Aku respek para pejuang yang terlibat dalam operasi Valkyrie ini, kerana mereka adalah golongan yang berpegang teguh dengan prinsip dan apa yang mereka percaya. Pendapatku, sekiranya sepanjang hidup mereka tidak pernah menerima walau secebis pun khabar tentang Islam, mungkin mereka ini boleh diiktiraf syahid. Betulkah? Walla hu'alam~ Tapi apa pun, ini hanyalah sebuah lagi karya daripada Hollywood, mungkin banyak bahagian yang lari daripada sejarah, tapi sebagai filem, agak mantap la. Mampu menaikkan "semangat jihad" kowt..(???) Hahaha~

3) Angels and Demons



Ini cerita separuh palsu, separuh benar. Berdasarkan karya penulis "genius"(kot) Dan Brown (Da Vinci Code), mengisahkan peperangan antara agama dengan sains. Wayang ni belum keluar, tapi aku baru je baca novel ni. (ntah cammaner boleh abis novel minggu2 exam ni).

Aku tidak tertarik kepada peribadi mana-mana watak dalam novel ni, sebaliknya aku lebih suka kepada kepintaran Dan Brown bermain dengan fakta-fakta sejarah. Benar atau tidak, aku tak pasti lah pulak, tapi si penulis memang berjaya menimbulkan persoalan yang besar la dalam benak pembaca, iaitu bolehkah sains dan agama disatukan.

Ada secebis unsur pluralism, serta mungkin sedikit sinis terhadap Islam. Namun yang teruk diketuk ialah Kristian mazhab Katolik. Mungkin jika sekiranya agama Islam yang dijadikan subjek utama novel ini, "huru-hara" lah dunia seperi mana ketika keluarnya karikatur nabi, beberapa tahun lalu.

Logo Illuminati,
sila terbalikkan..


Watak utama dalam kisah ini bagiku bukannya manusia, tetapi sains yang diwakili gerakan bawah tanah Illuminati, dan institusi Kristian Katolik yang mewakili agama.

Kesimpulannya, boleh ke agama dan sains disinonimkan?

Layan~

So, itu sahaja preview untuk kali ini, jika ada sebarang perkongsian, amatlah dialu-alukan.
Ok lah, awek pon dah berapa kali miss call ni, aku terpaksa pergi dulu. See ye next time!

Salam'alayk.

No comments: